سه پند

سه پند

بپرسید شخصی ز برگشته بخت                    که از چه فُتادی در این کار سخت

به گفت از سه خیر اوفتادم به بند                        که این بند من مر ترا باد پند

یکم قول دانا نپذیرفتمی                                         همه در پی کام خود رفتمی

دوم دشمناز دوست نشناختم                                             همه در پی دشمنان تاختم

سه ام گر مرا کاری آمد به پیش                                 بفردا فکندم من آن کار خویش

(منسوب به حکیم ابوالقاسم  فردوسی)

نکات شیرین زبان فارسی

بد نیست بدانید درباره دو کلمه بیمار و بیمارستان: "بی" پیشوند نداشتن است مانند بی پول و"ستان"پسوند زمان و مکان است مانند: دهستان، تابستان. پس بیمار سلامتی ندارد وبیمارستان جایی که کسی سلامتی ندارد و سرانجام "مار" برابر است با سلامتی و تندرستی

ادامه مطلب ...

چند اصطلاح در گویش گلپایگان

تعارف سر سفره غذای کشاورزان:

·       لُف مَرضی(کلام عابر)

·        شِکم تِسلّی (پاسخ غذا خوران)

ادامه مطلب ...

گفتگو

 

گفتگو

گفتم به مه نگاری من پیر و ناتوانم                   گفت فکر دیگری کن من دلبری جوانم


گفتم کمند زلفت خم کرد قد سروم                  گفت دست روزگار است من بلبلی تزروم


گفتم ز راه احسان کن یک نظر بحالم              گفت یک تفألی زن نیامده بفالم


گفتم می خرامی چون کبک در گلستان            گفت آهوی غزالم سیرم شده نیستان


ادامه مطلب ...

انواع ماهها

انواع ماهها در سال های گوناگون:

1-ماههای سال شمسی: فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر، دی، بهمن، اسفند

2- ماههای سال قمری: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی ،جمادی الاولی، جمادی الثانی، رجب،

شعبان، رمضان، شوال، ذیقعده، ذیحجه

3-ماههای صور فلکی: حمل(بره)، ثور(گاو نر)، جوزا(دو پیکر)، سرطان(خرچنگ)، اسد(شیر)،

سنبله(خوشه) یا عذرا(باکره)، میزان(ترازو)، عقرب(کژدم)، قوس(کمان)، جدی(بزغاله)،

دلو(سطل)، حوت(ماهی).

4- ماههای رومی که در کشورهای عربی کاربرد دارند. آغاز سال از دومین ماه پاییز شروع میشود

و عبارتند از: تشرین اول، تشرین دوم، کانون اول، کانون دوم، شبات یا شباط، آزار، نیسان، آیار،

حزیران، تموز، آب، ایلول

5-ماههای میلادی: مارس، آوریل، مه یا می، ژوئن، جولای، آگوست، سپتامبر،اکتبر، نوامبر، دسامبر،

ژانویه، فوریه