علت نامگذاری اصفهان، سَکَن جبین ،تنبک

 در سالهای 36-37 سال اول دبیرستان بودم. دبیر ادبیاتی خوش سیما و باسواد روز اول سال تحصیلی به کلاس امد و چون کتابها هنوز نیامده بود و برنامه درسی جا نیفتاده بود چند نکته جالب برای دانش آموزان بازگو کرد. ازجمله علت نامگذاری اصفهان از جی به اصفهان و سکن جبین  اینگونه بیان کرد.خداوند ایشان را سلامت بدارد.        

سلیمان نبی (ع) وزیری داشت بنام آصف بن برخیا .وی یکی از علمای بنی اسراییل (طبق روایات وزیر حضرت سلیمان )بود و بر علوم غریبه نیز تسلط داشت تا روزی که حضرت سلیمان بنوعی سردرد مبتلا شد. پزشکان به او توصیه کردند به منطقه ای که آب و هوای معتدل داشته باشدرحل اقامت گزیند.وی نیز به اتفاق آصف وزیرش به اصفهان که تا آن زمان جی نامیده میشد مسافرت کردند.پس از مدتی احساس درد کمتری در پیشانی خود کردند پس رو به آصف میگویند:"هان یعنی اینجا همان منطقه ایست که طبیب توصیه کرده است."از این پس نام جی به اصفهان تبدیل میگردد.

وجه تسمیه سکن جبین: پیرو مطلب بیماری حضرت سلیمان دارویی که برای وی تجویز میشود عصاره نیشکر باضافه مقداری سرکه بوده که پس ازتهیه ونوشیدنش میگوید:"سَکَن جبین". به عربی معنی میشود پیشانی دردش ساکت شد و این در حال حاضرهمان سکن جبینی است که معرف حضورهمگان است.

وجه تسمیه تنبک یا ضرب:تا قبل از مرحوم استاد حسین تهرانی نوازنده تنبک، کتاب مفیدی برای فراگیری تنبک تدوین نگردیده بود و استاد حسین تهرانی بصورت علمی کتابی در این زمینه تدوین میکند.وی روزی در پاریس کنسرتی برگزار میکند .فرانسویان میبینند الت موسیقی ای که وی مینوازد از جلو ضربه میخورد و از عقب صدایش خارج میشود و تن (tone) به زبان انگلیسی بهمعنی صداست و بک "back" بمعنی عقب است و سرانجام این نام برای ضرب "عربی" که معادل فارسی ندارد اطلاق میشود.(نقل از رادیو فرهنگ)

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد